Watch That Sound

 

Watch that Sound

Watch That Sound leert leerlingen uit het primair en voortgezet onderwijs muziek maken en componeren. Hierin vormt film de rode draad: beeld zonder geluid dient als inspiratie om met klank een verhaal te vertellen.

Tijdens workshops en lessencycli die Watch That Sound organiseert op scholen, festivals en filmhuizen, kunnen leerlingen vliegensvlug, intuitief aan de slag. Hierbij maken ze, na een korte introductie van een van onze docenten, zelf  een soundtrack in de Watch That Sound app.

Diverse collega's hebbeb ons gevraagd om de workshops die wij geven aan PO en VO om te zetten naar on-line lessen.

De eerste lessen hebben wij uitgewerkt. De leerlingen worden per les begeleid aan de hand van korte video's van een stappenplan om een soundtrack te maken.

 Het idee is om de komende weken een aantal films met sounddesign- en compositielessen voor ieder beschikbaar te maken.

Aan de slag

Wil je ook met je leerlingen online een soundtrack voor een film maken? Start met een soundtrack maken met je laptop.

Als je dit voor het eerst gaat doen raden we je aan te beginnen met de “Oefenfilm”. Hierin wordt stap voor stap uitgelegd hoe alles werkt en kunnen de leerlingen een proefopname maken.

 eerste soundtrack met oefenfilm

Werkt alles? Dan kun je een van de onderstaande lessen kiezen bij de Online Index om verder aan de slag te gaan.

 

Na de les

Als de leerlingen klaar zijn kunnen ze het project 'afmixen'. Hierbij wordt het eindresultaat geexporteerd en als filmbestand, inclusief soundtrack gedownload. De leerlingen kunnen dit vervolgens via de mail delen.

Het kan leuk zijn om met een eenvoudige filmeditor, zoals MovieMaker, de eindresultaten van de groep achter elkaar te zetten, zodat deze als geheel gepresenteerd kunnen worden.

Verder kun je via apps als Zoom, skype, etc. het project met elkaar nabespreken. Wat heeft iedereen gemaakt? Hoe verschillen de resultaten van elkaar? Waar kan verdieping gezocht worden?

We zijn benieuwd naar jouw ervaring!

Het online beschikbaar maken van onze lessen is voor ons een spannend, nieuw proces. Waar we bij fysieke workshops gelijk de reacties van de leerlingen zien en kunnen monitoren wat wel en niet werkt, gaat dat online een stuk minder direct. Daarom horen we graag wat jullie tijdens het gebruik van het materiaal tegenkomen. Zijn er dingen die beter kunnen? Hebben jullie misschien leuke ideeen over hoe we onze lessen kunnen aanvullen of uitdiepen? Wat valt jullie op in de reacties van de leerlingen? Mail ons hierover op:

e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.