Beeld uit de eigenwijze vogel-animatiefilm

De eigenwijze vogel

Kris houdt van zingen en muziek maken. Maar niet alle vogels op het eiland vinden zijn muziek ook mooi. Ga mee op een muzikaal avontuur met Kris en maak samen met hem de mooiste muziek.

Lesinfo

Een vrolijke les waarin je samen muziek gaat opnemen bij de film van Kris, de eigenwijze vogel. Zing samen het lied en speel mee op instrumenten.

Lesonderdelen

Doelgroep Groep 3, 4 en 5
Tijdsduur 45 minuten
Doelen
  • De leerlingen kunnen het lied zingen en deze opnemen in de opnamestudio.
  • De leerlingen ontwerpen effect-geluiden bij de animatiefilm.
  • De leerlingen ontwerpen een soundscape bij de animatiefilm.
Domeinen
  • Muziek maken
  • Zingen
  • Lezen & noteren
  • Componeren & improviseren
Benodigd­heden
  • laptops/tablets wanneer de les door leerlingen individueel wordt gemaakt met een goed werkende (interne) microfoon.
  • Digibord of laptop heeft goed werkende microfoon. Wanneer deze niet aanwezig is kan je een mobiel gebruiken als opname-microfoon. Zie instructies voor ‘inloggen op ander apparaat’.
  • Diverse klankmakers: Bijv. instrumenten, attributen, rommel, etc.

Hoe pak ik deze les aan?

De onderstaande stappen corresponderen met de indeling binnen de les. Klik in de les op de icon met de drie lijntjes in de linkeronderhoek om de navigatie te open en direct naar een specifieke pagina te gaan.

Stap 1: Introductie

Bekijk samen de introductie en zet het lied aan op het digibord. Nodig de leerlingen uit om gelijk mee te zingen. Je kan het lied in een keer mee zingen en blijven herhalen of de opbouw die in de les wordt aangeboden aanhouden.

Stap 2: Verkennen

Bekijk klassikaal de animatie en bespreek waarom geluid zo belangrijk is voor film.

Maak de sleepvraag klassikaal zodat de leerlingen het verhaal goed tot zich nemen.

Stap 3: Componeren eerste scene

Bekijk een kort fragment uit de film en bespreek welke geluiden daarbij passen. Nodig de leerlingen uit om deze geluiden te laten horen op instrumenten, bodysounds, stem of andere klankmakers.

Neem deze geluiden klassikaal op in de opnamestudio. Probeer voor een logische voortgang in de les niet verder te gaan met opnemen dan enkel de geluiden die bij deze (lichtblauwe) scene horen.

Tip: Zie je de scene-kleuren niet? Klik op het woord 'Panelen' en zet het vinkje bij 'Scenes' aan.

Stap 4: Zingen Brave Vogels

Zet het lied aan op het digibord. Nodig de leerlingen uit om gelijk mee te zingen.

Als de leerlingen het lied goed kunnen zingen, kan je deze opnemen in de opnamestudio. Plaats deze bij de ‘roze scene’.

Stap 5: Componeren

Bespreek hoe de geluiden klinken van de diverse gebeurtenissen in het verhaal.

Neem dit op in de opname studio bij de gele en blauwe scenes.

Stap 6: Terug kijken

Bekijk nog een keer met de hele klas de animatie en wanneer er nog goede ideeën zijn voor geluiden, neem deze dan op in de opnamestudio.