Breed en betrokken publiek
De lancering trok een breed publiek: leerkrachten uit het primair onderwijs, vakdocenten, leerlingen, ouders en vertegenwoordigers van culturele partnerorganisaties. Deze diverse groep zorgde voor een levendige, open sfeer waarin veel werd uitgeprobeerd, gedeeld en besproken.
Uitproberen van de lesmodule
Door de middag heen konden bezoekers zelf aan de slag met Resonance. Op verschillende werkplekken werd enthousiast geëxperimenteerd met het opnemen van geluiden, het creëren van soundscapes en het koppelen van audio aan filmfragmenten. Dit directe contact met het materiaal liet goed zien hoe toegankelijk en inspirerend de module is voor zowel leerlingen als docenten.
Live soundtrack door het Rotterdams Jeugd Symfonie Orkest
Een bijzonder onderdeel van het programma was de bijdrage van leden van het Vereniging Rotterdams Jeugd Symfonie Orkest (RJSO). Zij maakten samen een soundtrack bij een fragment uit Elli, het lieve spookje.
Deze soundtrack werd later op de middag vertoond aan het publiek, een mooi voorbeeld van hoe Resonance jonge makers stimuleert om beeld en geluid creatief te verbinden.
Officiële lancering door Wouter Muste
De officiële introductie werd verzorgd door Wouter Muste, directeur van de Muziekwerf en een van de oorspronkelijke initiatiefnemers van Watch That Sound. In 2004 was hij betrokken bij de allereerste workshop tijdens het Internationaal Film Festival Rotterdam. Met zijn toelichting op de achtergrond en ontwikkeling van het project markeerde hij het moment waarop Resonance officieel werd gelanceerd.
Een veelbelovende start
De lancering liet zien hoe Resonance scholen en culturele partners ondersteunt in creatief leren. De combinatie van film, muziek, technologie en eigenaarschap biedt leerlingen een nieuwe manier om hun verbeelding en stem te laten horen. De enthousiaste reacties van bezoekers maken duidelijk dat Resonance klaar is om op grotere schaal ingezet te worden.
Met dank aan
RJSO, Muziekwerf, Just 4 Kids, gemeente Rotterdam, het Nederlands Filmfonds, Stichting ter Bevordering Afstands Educatie.