Verslag Web Audio Conference 2025 – IRCAM, Parijs
Watch That Sound stond met Resonance op WAC 2025 in Parijs. Een succesvolle demo en nieuwe inspiratie voor de toekomst van muziekeducatie.
Watch That Sound stond met Resonance op WAC 2025 in Parijs. Een succesvolle demo en nieuwe inspiratie voor de toekomst van muziekeducatie.
De afvaardiging van Watch That Sound, Jacques van de Veerdonk en Jan Misker, met
de andere sprekers op de foto. De Web Audio Conference (WAC) is een internationale bijeenkomst voor onderzoekers, ontwikkelaars, kunstenaars en educators die werken met audio-innovatie op het web. De 10e editie vond plaats in het Espace de projection van IRCAM in Parijs en stond volledig in het teken van ‘Hacking and Making with Web Audio’. Het evenement werd georganiseerd door de Sound–Music–Movement Interaction onderzoeksgroep van het IRCAM–STMS-lab, in samenwerking met Mozilla (Firefox).
Het centrale thema nodigde deelnemers uit om nieuwe en verrassende toepassingen van de Web Audio API te verkennen—van browsergebaseerde instrumenten en VR-soundscapes tot collaboratieve platforms en IoT-sonificaties . De demo’s vonden plaats in de gespecialiseerde geluidsstudio’s van IRCAM, wat zorgde voor een bijzonder inspirerende setting.
Watch That Sound was opnieuw uitgenodigd om onze audiovisuele leeromgeving Resonance te presenteren tijdens de demo-sessie.
De reacties waren zeer enthousiast. Bezoekers gaven aan dat Watch That Sound een van de meest complete en volwassen web-audio applicaties van de conferentie toonde: technisch sterk én bewezen inzetbaar in onderwijs en creatieve praktijk.
Het was onze tweede WAC-deelname na Berlijn (2018). In vergelijking met toen was er een duidelijke verschuiving in focus: waar destijds grote techbedrijven zichtbaar aanwezig waren, liet WAC 2025 zien hoe web audio intussen stevig is ingebed in internetstandaarden. Daardoor lag de nadruk dit jaar meer op experiment, diepgaand onderzoek en fundamentele vragen, zoals verschillen in browser-latency, nieuwe vormen van collaboratieve architecturen en innovatieve interfaces. Universiteiten en onderzoeksgroepen – van Stanford tot diverse Europese technische instituten – waren sterk vertegenwoordigd en gaven de conferentie een uitgesproken onderzoeksgericht karakter.
Tijdens keynotes, papers en demo’s werd duidelijk hoe breed ‘Hacking and Making’ wordt geïnterpreteerd binnen de web-audio community. Voorbeelden waren onder meer:
Daarnaast waren er educatieve tools gebaseerd op technologieën die ook voor Watch That Sound relevant zijn, zoals:
Deze projecten lieten goed zien hoe web-audiotechnologie voortdurend wordt uitgevonden en toegepast in uiteenlopende disciplines.
De organisatie door IRCAM en Mozilla zorgde voor een sterke verbinding tussen wetenschap, open-sourceontwikkeling en artistieke praktijk. Vooral de betrokkenheid van Paul Adenot (Mozilla), een sleutelfiguur achter de Web Audio API, maakte de link met toekomstige webstandaarden duidelijk voelbaar.
De sfeer was open, nieuwsgierig en collegiaal—een plek waar technologie, kunst en educatie elkaar moeiteloos vonden.
WAC 2025 in Parijs was een rijke en inspirerende editie. Voor Watch That Sound was het een waardevolle gelegenheid om Resonance te tonen binnen een internationale gemeenschap die de toekomst van web-audio vormgeeft.
We keren huiswaarts met nieuwe contacten, ideeën en inzichten, en met de hernieuwde overtuiging dat webtechnologie een krachtige basis vormt voor de muziekeducatie van de toekomst.

Paul Adenot, everything audio @mozilla en lid van W3C, bekijkt de Watch That Sound demo tijdens Web Audio Conferentie 2025. Hij reageerde enthousiast over de uitwerking van het concept en nam onze flyer mee!
1 IoT-sonificatie: het hoorbaar maken van data afkomstig van sensoren of verbonden apparaten (Internet of Things). Hierbij worden bijvoorbeeld waarden als temperatuur, licht, vochtigheid of beweging in realtime omgezet in geluid of muzikale structuren, zodat gebruikers complexe of onzichtbare informatie intuïtief kunnen waarnemen. Terug